De rol van AI in digitale marketing & rapportage automatisering | Tjimka | Aimarketingexperts
Tjimka | Aimarketingexperts
Deel & Like ;-)

De rol van AI in digitale marketing & rapportage automatisering

De-invloed-van-AI-op-digitale-marketing-

Recentelijk had ik de eer om twee enthousiaste studenten te begeleiden in hun zoektocht naar kennis over artificiële intelligentie (AI) in de marketingsector. Mooi om te zien dat de jonge generatie, zoals deze studenten, zich zo verdiept in de dynamiek van dit vakgebied en de opkomst van AI.

De invloed van AI op digitale marketing

De-invloed-van-AI-op-digitale-marketing-

Het eerste verzoek kwam van studente ‘Dominique’ die voor haar eindproject van 5 havo onderzoek doet naar de invloed van AI op digitale marketing. De vraag die centraal stond: “Op welke manieren kunnen verschillende vormen van kunstmatige intelligentie ingezet worden in de marketing? 

Mijn reactie op deze en overige vragen heb ik hieronder uiteengezet:

Kunstmatige intelligentie verandert de manier waarop we naar digitale marketing kijken. Kijk maar eens:

Echt persoonlijk contact: Dankzij AI kunnen we een zee van gegevens doorzoeken en beter begrijpen wat klanten echt willen. Zo kunnen we content maken die echt bij hen past en zorgen voor een fijnere ervaring.

Chatbots: Deze handige digitale maatjes staan altijd voor klanten klaar. Of je nu een vraag hebt midden in de nacht of hulp nodig hebt bij je aankoop.

Voorspellende analyse: Met AI kunnen we (analyse) trends spotten voordat iedereen erover praat. Zo zijn we altijd een stap voor en kunnen we onze plannen daarop afstemmen.

Automatiseren van rapportages

Het tweede interview kwam van Isa Prins, een afstudeerstagiaire bij Happy Horizon in Tilburg. Haar focus ligt op de automatisering van rapportages met behulp van AI. In een wereld waar tijd geld is, betekent het handmatig samenstellen van rapportages een aanzienlijke tijdsinvestering.

Hier is wat AI voor ons kan doen:

Data in een handomdraai: AI kan gegevens uit verschillende bronnen halen zonder menselijke tussenkomst, wat de nauwkeurigheid verhoogt.

Analyse en Interpretatie:
AI ziet verbanden en trends die wij misschien over het hoofd zien. Dit levert waardevolle inzichten op voor bedrijven.

Presentatie: Geautomatiseerde systemen kunnen resultaten visualiseren in een overzichtelijke rapportage zodat iedereen het begrijpt.

Zoals je kunt lezen lieten deze gesprekken met Dominque en Isa zien hoe veelzijdig AI is in onze branche. Wat gaaf dat de nieuwe lichting marketeers net zo enthousiast is over AI als ik!

Wil jij ook kletsen over AI en marketing? Ik deel graag m’n kennis met je en kan je bedrijf verder op weg helpen met de introductie en implementatie van AI.

About the Author Tjimka

Wie is Tjimka - Als generalist heb ik een brede interesse. Daarom heb ik vaak een brugfunctie tussen technologie en de gebruiker. Ik ga graag de uitdaging aan en bijt me vast in de opdracht om het klantdoel te bereiken. Ik werk het liefst zelfstandig maar samen bereik je meer en daar leer ik van. Ik sta stevig in mijn schoenen en vertrouw op mijn intuïtie. Met mijn kennis en expertise op het gebied van marketing én de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en machine learning, help ik zakelijke dienstverleners die graag meer marketingactiviteiten willen ontplooien, maar geen tijd hebben, of niet voldoende kennis in huis hebben.

>