Echter dan Echt | Tjimka | Aimarketingexperts
Tjimka | Aimarketingexperts
Deel & Like ;-)

Echter dan Echt

Tjimka - Solo Zeilreis 2001

Wat is storytelling?

Je hoort en leest overal over ‘storytelling’. Wat is het precies en waarom wordt het aangeraden om dit in te zetten om je product of dienst te verkopen?

Storytelling is eigenlijk een belevenis, iets dat echt is en authentiek. Een verhaal waarbij een ander iets kan voelen van binnen.

Op die manier leert de lezer je een beetje kennen en kun je uit zo’n verhaal of belevenis vaak ook andere dingen herleiden, zoals de expertise van de verteller. Maar misschien ook hoe er op bepaalde dingen gereageerd wordt of op welke manier hij of zij omgaat met situaties. Een beetje inside informatie over iemand als persoon achter het bedrijf.

Wat zou jij willen weten van iemand wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar die ene specifiek training of dat coaching traject waar je al een tijdje over nadenkt? 
Hoe beslis jij naar welke persoon je gaat of juist niet? Wat spreekt je aan?

Een belangrijke vraag is natuurlijk ‘is mijn probleem opgelost of is mijn vraag beantwoord nadat ik dat traject (een cursus, opleiding of training) hebt gevolgd of dat product heb gekocht'?

Dat zul je vooraf nooit 100% zeker weten en grotendeels zal het ook aan je eigen inbreng liggen. Maar je kiest wel vanuit een bepaald gevoel of een idee wat gevormd is over de aanbieder.

Ik denk daarom dat een goed verhaal een belevenis is en net als een toneelstuk goed geregisseerd moet zijn.

Mensen zijn bereid meer te betalen, maar dan moet het wel goed zijn!

Wat is het doel van je belevenis of storytelling, waar wil je naar toe en wat wil je ermee bereiken?

  • Werk aan je authenticiteit en bouw een echte relatie op met je doelgroep.

Iemand koopt eigenlijk een herinnering

Beleving is ook het traject wat je als bezoeker aflegt wanneer je een kaartje voor een voorstelling wilt kopen of wanneer je in de rij staat of in de wacht (telefonisch). Hoe kun je van een rij of een virtuele wachtkamer een belevenis maken?

Hoe kun je van het kopen van een kaartje en binnenkomen een belevenis maken?

Wat is nu echt en wat is nep?

Tijdens mijn loopbaan bij de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij (KLM) ben ik een jaar met sabbatical gegaan en heb ik een zeilreis gemaakt van een jaar, in m’n uppie op een boot… vanuit Nederland - Terschelling naar Denemarken, Zweden, Noorwegen en Golf van Biskaje.

Tjimka a/b Svea - Zeilreis 2001

Sunny Bergman heeft voor IKON een documentaire gemaakt ‘Echter dan Echt’. Haar vraag destijds was ‘Wat is nu eigenlijk nog echt en authentiek’?

We willen immers geen nep, geen fake instagram posts maar gewoon het echte leven en laten zien wie je bent als persoon en waar je voor staat. Dat is herkenbaar, authentiek en het verkoopt!

In de documentaire ben ik een paar keer geïnterviewd door Sunny Bergman. Want waarom verliet ik KLM en ging ik alleen in m’n zeilboot een jaar weg? Waar was ik naar op zoek?

Mijn antwoord is dat ik op zoek was naar mijn eigen authenticiteit.

  • Wie ben ik, wat wil ik en zit ik nog steeds op de juiste plek?
  • Wat wil ik nog uit het leven halen, zit ik nog op het goede spoor of wordt het tijd om een afslag te nemen?

Ik denk dat het sowieso goed is om je deze vragen van tijd tot tijd af te vragen. Er even bij stil te staan. Zodat je daarna met volle kracht je motor weer kunt starten, of je zeilen hijst om je doel te bereiken!

En door authentiek te zijn en mezelf te blijven trek ik ook de juiste mensen aan. Personen waar ik een klik mee heb en zij met mij. Mensen waar ik iets voor kan doen, die ik kan helpen, echte hulp, zodat zij ook weer stappen kunnen nemen om te groeien naar waar zij naartoe willen.

Wil jij ook groeien in je bedrijf en ben je het beu om telkens maar een klein puzzelstukje te ontvangen maar heb je nog niet het complete overzicht waarmee jij stappen kunt zetten om bijvoorbeeld 2-5 keer meer klanten te krijgen?

Wil je weten hoe je jouw verhaal, je belevenis in kunt zetten om de juiste klanten aan te trekken?

Of ben je gewoon te druk met je huidige projecten en heb je geen tijd voor acquisitie? 

Bekijk dan mijn overzicht op één pagina van alle stappen van online marketing waar jij je bedrijf mee kunt laten groeien.

En ik help je graag stap voor stap om jouw doelen te behalen.

We gaan tot aan de horizon en verder!

Spreek ik je snel?

De volledige documentaire ‘Echter dan Echt’ kun je hieronder bekijken.
Het gaat over;

  • Een dakloze Amsterdammer, die eigenlijk niet meer dakloos is.
  • Peter Stuyvenberg, als avontuurlijke reiziger die een rivier door moet waden. Maar buiten het beeld van de camera’s is er gewoon een brug waar hij overheen kan.
  • Madamme Tussaud wat uiteraard een kopie is van echte BN’ers.
  • En mijn verhaal vanaf de volgende minuten:

vanaf 16:20  - 18:45 min: Afscheid bij KLM, afdeling marketing

Vanaf 31:30 - 33:10min: Afscheid van familie en vrienden

Vanaf 45:00 - 48:05min: Terugblik na mijn zeilreis

About the Author Tjimka

Wie is Tjimka - Als generalist heb ik een brede interesse. Daarom heb ik vaak een brugfunctie tussen technologie en de gebruiker. Ik ga graag de uitdaging aan en bijt me vast in de opdracht om het klantdoel te bereiken. Ik werk het liefst zelfstandig maar samen bereik je meer en daar leer ik van. Ik sta stevig in mijn schoenen en vertrouw op mijn intuïtie. Met mijn kennis en expertise op het gebied van marketing én de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en machine learning, help ik zakelijke dienstverleners die graag meer marketingactiviteiten willen ontplooien, maar geen tijd hebben, of niet voldoende kennis in huis hebben.

>