Wat is je conversieratio?
Dat klinkt als een persoonlijke vraag, maar het is een van de belangrijkste vragen die ik aan mijn klanten stel waarmee ik ze uiteindelijk beter kan helpen.
Laten we beginnen met het definiëren van de conversie. Conversie is wanneer een websitebezoeker een actie onderneemt die je wilt laten uitvoeren. Elke actie die jij je bezoekers wilt laten uitvoeren kan anders zijn afhankelijk van de webpagina waar ze terechtkomen.
Hier zijn enkele mogelijke conversies die je door bezoekers kunt laten uitvoeren:
- Klik op een link
- Vraag gratis informatie aan
- Word lid van jouw Facebook-groep
- Reageer op een blogpost
- Doe een quiz / enquête / vragenlijst
- Deel je inhoud op sociale media
- Abonneer je op je YouTube-kanaal
- Een aankoop doen
- Verwijs een vriend
Laten we een conversie eens bekijken alsof je een websitebezoeker bent die zich op jouw e-maillijst abonneert of een bel-afspraak met je maakt.
Website actie stap:
Ik wil je vragen om naar jouw website te kijken alsof je een nieuwe bezoeker bent en vraag jezelf of je de volgende twee vragen kunt beantwoorden:
1. Ben ik op de juiste plek?
2. Is dit wat ik zoek?
Als jouw websitebezoekers niet vinden waar ze naar op zoek zijn ‘boven de vouw’ op je website, dan klikken ze waarschijnlijk binnen de eerste 5-8 seconden weg. (Boven de vouw is het bovenste gedeelte van de pagina dat ze kunnen zien zonder te hoeven scrollen.)
Je websitebezoekers hebben haast. Ze zijn afgeleid. Ze zijn op zoek naar gemak. Ze klikken niet rond op je site op zoek naar wat ze nodig hebben wanneer je niet meteen hun aandacht trekt met de belofte om een probleem op te lossen of een pijn te verzachten.
Dus beantwoordt jouw website deze vragen? Zo niet – maak dan een lijst met dingen waar jouw ideale klant naar op zoek is.
Laat het me weten als je nog vragen hebt!