Instagram Stories | Tjimka | Aimarketingexperts
Tjimka | Aimarketingexperts
Deel & Like ;-)

Instagram Stories

Tjimka - Instagram - The NorthFace slaapzakken

Instagram Stories, hoe werkt het nu precies en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

Instagram is met meer dan 800 miljoen gebruikers waarvan 500 miljoen actieve gebruikers per dag een van de beste social media netwerken voor marketeers en adverteerders.

Deze doelgroep is groter dan Twitter en Snapchat gezamenlijk en groeit nog steeds met ongeveer een miljoen gebruikers per maand.

 

Volgens Hootsuite heeft Instagram een betrokkenheid van 4,2%, wat 120 keer hoger is dan wat een marketeer op Twitter kan bereiken en 58 keer hoger dan Facebook.

Wanneer gebruik je Instagram stories?

Af en toe moet je wel weer met iets nieuws komen om je volgers aan je te binden en te zorgen dat ze jou niet verlaten. In dit geval was dat Instagram stories, een voorziening die direct aansloeg en in korte tijd veel populairder werd dan was verwacht.

Wat zijn Instagram Stories?

Dat Instagram een uitstekende tool is voor online marketing is nu wel duidelijk. Maar er zijn verschillende soorten marketingstrategieën die een marketeer alleen voor dit platform kan gebruiken.

Instagram stories vormen een solide basis voor een effectieve marketingstrategie, in dit artikel beschrijf ik de effectiviteit op de korte en lange termijn.

Dus, wat zijn Instagram stories en waarom zou een marketeer deze functie in zijn campagnes moeten opnemen?

Instagram stories zou een clone zijn van de vergelijkbare SnapChat functie,

Tjimka - Insta meer gebruikers

maar met meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd in 2018 ging het ver voorbij zijn concurrenten.

In feite kunnen gebruikers met Instagram Stories hun diavoorstellingen van foto’s en korte video’s, die automatisch na 24 uur worden verwijderd delen met hun fans en volgers. Deze vorm van kortstondige inhoud wordt niet weergegeven in de profielrasters van gebruikers en ook niet in de hoofdinstagram-feed. Daarom moet je, om ze te kunnen bekijken, verbonden zijn met het bedrijf of de gebruiker die ze in eerste instantie heeft gedeeld.

Later werd een nieuwe functie geïntroduceerd, een waarmee Instagram-gebruikers hun stories kunnen opslaan en ze voor een langere periode beschikbaar kunnen stellen aan hun volgers.

Waarom zou je Instagram stories opnemen in je marketingstrategie?

Dat het populair is, is nu wel aangetoond, maar voordat je als marketeer Stories aan je marketingcampagnes gaat toevoegen hieronder nog enkele belangrijke gegevens:

Er zijn 2 keer zoveel Stories gepost door merken op Instagram dan op Snapchat. Dit betekent dat marketeers Instagram nu al prefereren als hun belangrijkste marketingkanaal en tegelijkertijd dat er een breder publiek is.

Steeds meer marketeers worden zich bewust van het ongelooflijke rendement van investeringen die Instagram kan leveren. Ze investeren meer in het platform, ze produceren meer content. Tegelijkertijd gaf 30% van de Instagram-gebruikers toe al een aankoop bij een merk te hebben gedaan nadat ze er voor het eerst over hadden gehoord op Instagram.

Wat zijn de juiste afmetingen Voor Instagram stories?

Afbeeldingen voor een Instagramverhaal moeten 1080×1920 pixels zijn. Dat betekent ook een beeldverhouding van 9:16. Hoewel andere formaten kunnen worden geüpload, worden ze bijgesneden.

Hoe lang zijn Instagramstories?

Ze werken maximaal 15 seconden. Ze verdwijnen na 24 uur.

Hoe je Instagram stories kunt gebruiken als de hoofdcontent van je campagne

In de eerste plaats heb je een werkend Instagram-account nodig en een goede strategie voor het produceren van inhoud.

Voordat je daadwerkelijk begint met het plaatsen van je stories moet je eerst je antwoord helder hebben op de volgende onderwerpen, zoals:

Je publiek

Het is belangrijk om een paar dingen te weten over het publiek waarvoor je jouw berichten ontwerpt. Wie zijn ze? Wat is de leeftijdsgroep waar je volgers deel van uitmaken? Wat is hun sociale en economische status?

Jouw doelen

Wat wil je bereiken? Is het bewustzijn? Of wil je meer verkopen? Misschien wil je meer invloed krijgen of je publiek uitbreiden? Wat je doelen ook zijn, het is belangrijk dat je deze duidelijk vermeldt voordat je aan de campagnes begint te werken. Om te komen vanwaar je nu bent, tot waar je wilt zijn, moet je weten wat of waar je bestemming is.

Je visuele identiteit

Instagram stories is een vorm van kortstondige inhoud, wat betekent dat je niet zo veel tijd hoeft te besteden aan brainstormen voor ideeën en het ontwerpen van de best mogelijke dia’s. Dit is wat het hele idee is van deze Instagram-functie. Hiermee kunnen merken en individuen creatiever worden door minder te investeren in ontwerpen en meer in spontaniteit en oprechtheid. Dit betekent echter niet dat je jouw visuele identiteit moet negeren en er geen rekening mee moet houden. Als je dergelijke elementen hebt en ze zijn populair bij je publiek of zeer bekend, aarzel dan niet om ze in je verhalen op te nemen. Je kunt veel baat hebben bij het bewustzijn dat er al is.

Los van het bovenstaande moet je ook overwegen welk type inhoud je gaat publiceren. Op dit punt heb je verschillende opties, zoals:

1. Product-gebaseerde inhoud

Online winkels en productfabrikanten kunnen gebruikmaken van Instagram

Stories door een aantal van hun aanbiedingen tussen hun dia’s op te nemen.

Hier is een voorbeeld uit “The North Face” van een slim

woordspel en een eenvoudig maar effectief verhaal dat hun fans  aanmoedigt om te winkelen voor hun slaapzakken:

Tjimka - Instagram - The NorthFace slaapzakken

2. Culturele / sociale inhoud

Als je geen goederen verkoopt, heb je de vrijheid om alles te plaatsen wat je maar wilt. Als je ervaringen verkoopt, kun je je inhoud koppelen aan het officiële doel van je bedrijf. Reisblogs of reisbureaus kunnen bijvoorbeeld collages posten van hun belangrijkste en meest waardevolle bestemmingen.

Hier is een voorbeeld van National Geographic, dat een verhaal vertelde over de meest bezochte nationale parken:

Tjimka Instagram - National Geographic

 

3. Door gebruikers gegenereerde inhoud

Afhankelijk van hoe groot je fan groep is, kun je ze gebruiken om nog meer bekendheid te krijgen door ze uit te dagen om namens jou te posten. Je kunt ze vragen om hun foto’s naar je te sturen waaruit je de verhalen kunt halen of je kunt ze vragen hun eigen verhalen te publiceren. Hun inbreng kan merkgerelateerde hashtags, foto’s van producten, servicemeldingen, enzovoort omvatten.

Het beste voorbeeld in dit geval is afkomstig van Red Bull, de ware koning  van het gebruik van online gegenereerde inhoud door gebruikers.

Ze hebben een heel mediabedrijf opgericht om met  dit soort inhoud om te gaan. Er zijn echter ook andere geweldige voorbeelden. Hier is een voorbeeld van Airbnb:

Tjimka | Instagram - Airbnb

 

4. Andere soorten inhoud

Er is geen limiet in wat je verhalen kunnen bevatten. Het hangt alleen af van je eigen inspiratie en creativiteit en misschien van het publiek waarmee je je probeert bezig te houden. Je kunt bijvoorbeeld bedrijfsnieuws aankondigen, zoals Ben & Jerry deed in dit voorbeeld:

Tjimka | Instagram | Ben & Jerry

 

 

 

 

 

 

Of je kunt waardevolle inhoud bieden, zoals het vraag- en  antwoordverhaal van deze New York Times in de volgende afbeelding:

Tjimka | Instagram | New York Times

 

 

 

Tips voor meer betrokkenheid

Instagram biedt je talloze tools die je kunt gebruiken om meer volgers aan te trekken en hen te overtuigen zich aan je merk te binden. Je weet misschien al dat accounts met meer dan 10 duizend fans een zgn. veegfoto (swipe up) van hun verhalen kunnen bevatten en kunnen linken naar hun eigen webpagina’s. Afgezien van deze optie, waarvan ik zeker weet dat deze meer dan nuttig zal zijn voor je campagnes, zijn er nog enkele andere belangrijke opties die hieronder worden genoemd:

Polls. Een van de eenvoudigste en toch meest effectieve manieren om betrokkenheid te stimuleren en je verkoop of bekendheid met jouw merk te vergroten, is door middel van peilingen. Je kunt eenvoudige en duidelijke peilingen invoegen in de dia’s van je verhalen en mensen vragen stellen en ze laten antwoorden.

Tjimka | Instagram | Cosmeticawinkel

Een goed voorbeeld, in dit geval, is afkomstig van een cosmeticawinkel, Nykaa, die hun volgers een vraag stelde en twee antwoorden biedt die beide tot een mogelijke aankoopbeslissing leidden.

Je kunt de peilingen ook gebruiken om waardevolle gegevens van je doelgroep te verzamelen en een eenvoudig maar grondig marktonderzoek uit te voeren over informatie die je nodig hebt om je campagnes voort te zetten of nieuwe te starten.

 

Geotags

Er zijn veel stickers beschikbaar voor Instagram Stories. Een van de meest interessante en toch nog krachtigere is de geotaglocatiesticker. Hier is een voorbeeld van hoe een getagd verhaal eruit kan zien:

Tjimka | Instagram | Geo tag

 

 

 

 

Mentions

Je kunt influencer ook gebruiken om meer aandacht van een groter publiek te krijgen. Ze kunnen je merk vermelden of je kunt ze jouw verhalen laten overnemen zodat hun volgers en die van jou een kijkje laat nemen in exclusieve content.

Tjimka | Instagram | Maybelline New York

Hier is een voorbeeld dat afkomstig is van Maybelline New York, een

cosmeticamerk dat Jordyn Jones gebruikte als beïnvloeder voor een van hun campagnes.

 

 

Hoogtepunten: een van de meest geprezen updates die in 2017 werden ontvangen, was de introductie van hoogtepunten. Met deze nieuwe optie kun je je verhalen opslaan als een archief dat op je Instagram-profiel staat. Dit betekent dat je de inhoud die als stories is gepost gemakkelijk kunt beheren en kunt kiezen wat je volgers het eerst zullen zien wanneer ze op je profielpagina terechtkomen.

SamenvattingDe voordelen van een Instagram Stories marketingcampagne

  • Instagram stories is een gratis marketing- en betrokkenheidstool.
  • Je kunt mensen uitnodigen om je website te bezoeken via de swipe-up functie. (alleen bij 10.000+ volgers)
  • Videoverslagen worden weergegeven in het gedeelte Verkenner (explorer).
  • Je hebt een creatieve en inspirerende vrijheid. Je hoeft je niet te concentreren op het ontwerp, omdat de inhoud na een dag automatisch wordt verwijderd.
  • Je kunt influencers gebruiken en je posts geo-taggen.
  • Je kunt Stories gebruiken om meer klanten te bereiken, om het bewustzijn te vergroten of om contact te maken met je fans.
  • U kunt deze functie ook gebruiken om bedrijfsnieuws te delen, om nieuwe producten of services te promoten, om nieuwe aanbevolen artikelen of podcastafleveringen aan te kondigen.

Instagram stories voor adverteerders

We hebben vastgesteld dat Instagram Stories een geweldige marketingtool is. Je kunt het gebruiken om je pool van fans uit te breiden, om meer bekendheid te geven aan je merk of om meer betrokkenheid of verkoop te stimuleren. Kortom, Instagram kan een van de beste kanalen blijken te zijn voor jouw bedrijfsmarketingstrategie. Wist je dat Instagram stories ook als advertentiekanaal kunnen worden gebruikt? Wist je dat je advertenties tussen de dia’s van de verhalen van anderen kunt plaatsen?

Dat is zeker mogelijk en wanneer je budget het toelaat, zou je deze functie zeker kunnen proberen.

Waarom?

✦Wanneer je een verhaal publiceert, is het bereik even hoog als het aantal mensen dat je Instagram-account volgt.

✦Stories advertenties zijn te vinden in de stories van andere mensen en daarom breidt je bereik zich uit, net zoveel als je advertentiebudget dat toestaat.

✦Bovendien kunt je de tijd nemen en je advertenties zo goed mogelijk ontwerpen. Hoe beter ze eruit zien en hoe beter je CTA’s en teksten zijn, des te groter de kans is dat ze worden opgevolgd.

Tot slot, terwijl Stories een geweldig marketingkanaal kan zijn, als je bereik minder dan 10 duizend volgers is, kunt je geen gebruik maken van de swipe-up functie. Als gevolg hiervan kun je jouw volgers niet naar je website leiden.

Advertenties zijn niet afhankelijk van het aantal volgers. Zolang je een beschikbaar budget hebt, kun je het geld besteden zoals je wilt. Natuurlijk kun je een link opnemen in je advertentiedia en mensen naar je website, blog of winkel leiden.

Stap 1: Ontwerp je banners

Om aan de slag te gaan met een advertentiecampagne, moet je de banners ontwerpen die je gaat publiceren op het bovengenoemde platform. Er zijn veel tools die je op dit moment kunt gebruiken wanneer je een professionele set banners wilt maken. Als je zelf een ontwerper bent, ben ik er zeker van dat er geen geheimen voor je zijn. Als je echter geen professionele ontwerper bent en je werk uitsluitend draait om marketing en adverteren, dan kun je wel wat hulp gebruiken;-)

Een aantal handige tools die je hier voor kunt gebruiken:

Canva

Canva is een online grafische designtool speciaal gericht op non-designers. Met drag-and-drop zet je kinderlijk eenvoudig ontwerpen in elkaar voor social media en andere marketing uitingen, zoals facebook headers, instagram posts, blogafbeeldingen en advertenties.

Je kunt Canva gratis gebruiken en gebruik maken van miljoenen stockafbeeldingen en honderden layouts. Veel is gratis, maar er zijn ook beelden waar je voor moet betalen. Deze kosten $1 en mag je eenmalig gebruiken. Een jaarabonnement voor ‘Canva for Work kost $ 119,40. Hiermee kun je alles doen binnen de huisstijl van je bedrijf.

Bannerwise

Bannerwise is een gebruiksvriendelijke en slimme tool die online adverteren leuker en winstgevender maakt. Met deze tool kan iedereen onafhankelijk en simpel professionele banners maken, beheren en publiceren.

Bannerwise hanteert een abonnementsmodel. Je hebt eerst de mogelijkheid om 14 dagen gratis aan de slag te gaan met deze tool waarbij je één banner gratis kunt dowloaden. Daarna betaal je 29 euro per maand.”

Bannersnack

Dit is een op het web gebaseerd professioneel ontwerpprogramma voor marketeers waarmee je een prachtig ogende reeks banners voor alle sociale mediaplatforms, inclusief Instagramverhalen-advertenties, kunt maken en publiceren. Deze service hanteert een abonnementsstructuur, 10 banners zijn gratis, daarna betaal je als Starter $7,- voor Pro $18,- en Plus $36,- per maand.

Stap 2: De campagne instellen

Wanneer je een duidelijk budget hebt en je wilt gaan adverteren op Instagram Stories, is de eerste stap die je moet ondernemen, nadat je je banners hebt ontworpen, het opzetten van de advertentiecampagne. Om dat te doen, moet je naar de ad manager van Facebook gaan en elke stap volgen die nodig is om je persoonlijke benadering van deze nieuwe marketingstrategie in te stellen.

Stap 3: Kies je belangrijkste doelstellingen en de doelgroep

Los van de banner zelf, zijn dit de eerste dingen waarmee je rekening moet houden bij het starten van een reclamecampagne. Je moet je doelstellingen duidelijk aangeven, want alles wat je vanaf dit punt zult doen, hangt hier van af. En natuurlijk, aan het einde van de campagne, zul je de hele onderneming evalueren op basis van de doelen die je kon bereiken.

Wanneer je dat gedaan hebt wordt het tijd het kanaal te selecteren waar je advertenties worden gepubliceerd. In dit geval moet je Instagram stories  selecteren. Zie de afbeelding hieronder voor referentie:

 

Het is ook belangrijk om niet nog een ander belangrijk aspect te vergeten dat in dit gedeelte wordt behandeld. Ik verwijs naar de selectie van de doelgroep op basis van de demografische gegevens die belangrijk zijn voor je merk en voor je reeds gestelde doelen. Als je begeleiding nodig hebt, probeer dan de volgende twee vragen te beantwoorden:

Op wie richt ik mijn boodschap?

Op wie moet ik me richten met deze advertentiecampagne?

Het is belangrijk om de leeftijdsgroep te kennen, waar deze mensen wonen, hun sociale en economische status, enzovoort.

Stap 4: Stel het budget in en verstuur je bericht

De laatste stap is het instellen van het budget en beginnen met het sturen van je advertenties. Er is geen aanbeveling over hoeveel je zou moeten uitgeven aan een reclamecampagne van dit soort. Het is echter raadzaam om voorzichtig te beginnen en als je een groot budget hebt, om de campagne op te splitsen in een reeks mini-campagnes. Zo kun je aan het einde van elke analyse de statistieken verzamelen en je strategie aanpassen aan de resultaten.

Hoe kun je Instagram stories gebruiken?

Instagram is een krachtig marketingkanaal. Het biedt een groot aantal opties voor zowel marketeers als adverteerders en het is in staat om indrukwekkende resultaten te leveren als het correct wordt gebruikt.

Instagram is echter meer dan een platform om afbeeldingen en citaten te delen. Met Instagram Stories kun je ook ervaringen delen, op een effectieve manier communiceren met je publiek en via advertenties reclame maken voor nieuwe doelgroepen.

Met dit artikel heb ik geprobeerd een licht te werpen op de interessante functies van Instagram Stories en enkele voordelen te introduceren van het gebruik ervan als een marketing- en advertentietool. Ik heb ook geprobeerd een aantal van de belangrijkste en meest efficiënte manieren onder de aandacht te brengen die je via Stories met je publiek kunt bespreken.

Wat denk je van Instagram stories? Heb je het al als marketingtool gebruikt?

tjimka.nl  | info@tjimka.nl  |  Tel. 06 24 69 69 25

About the Author Tjimka

Wie is Tjimka - Als generalist heb ik een brede interesse. Daarom heb ik vaak een brugfunctie tussen technologie en de gebruiker. Ik ga graag de uitdaging aan en bijt me vast in de opdracht om het klantdoel te bereiken. Ik werk het liefst zelfstandig maar samen bereik je meer en daar leer ik van. Ik sta stevig in mijn schoenen en vertrouw op mijn intuïtie. Met mijn kennis en expertise op het gebied van marketing én de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI en machine learning, help ik zakelijke dienstverleners die graag meer marketingactiviteiten willen ontplooien, maar geen tijd hebben, of niet voldoende kennis in huis hebben.

>